24h購物| | PChome| 登入
2005-10-01 10:57:37| 人氣56| 回應0 | 上一篇 | 下一篇

默溫(W. S. Merwin):昨天(Yesterday)

推薦 0 收藏 0 轉貼0 訂閱站台



我朋友說我不是個好兒子
你明白他的意思
我說是的我明白

他說我不常
看望我父母你是知道的
我說是的我知道

就算我住在同一個城市他說
去看他們一次也可能要
隔上個把月甚至更久
我說哦是嗎

他說上次我去看我爸爸
我是說上次我看見我爸爸

他說上次我看見我爸爸
他問我的生活情況
我過得怎麽樣然後他
走進隔壁房間
拿些東西給我

哦我說
又一次感到那種寒意
就是上次我爸爸手上那種

他說然後我爸爸
在門口轉身看見我
看著手表于是他
說你知道我希望你呆些時間
跟我談談

哦是嗎我說

不過如果你很忙他說
我不想讓你覺得你
只好留下
僅僅因爲我在這裏

我沒說什麽

他說我爸爸
說也許
你有要緊事等著辦
或是有某些人要
見一見我不強留你

我往窗外看
我朋友年紀比我大
他說我跟我爸爸說確實如此
然後我起身離開了他
你知道

雖然我沒什麽地方必得去
也沒什麽事必得做

Yesterday
By W. S. Merwin

My friend says I was not a good son
you understand
I say yes I understand

he says I did not go
to see my parents very often you know
and I say yes I know

even when I was living in the same city he says
maybe I would go there once
a month or maybe even less
I say oh yes

he says the last time I went to see my father
I say the last time I saw my father

he says the last time I saw my father
he was asking me about my life
how I was making out and he
went into the next room
to get something to give me

oh I say
feeling again the cold
of my fathers hand the last time
he says and my father turned
in the doorway and saw me
look at my wristwatch and he
said you know I would like you to stay
and talk with me

oh yes I say

but if you are busy he said
I don’t want you to feel that you
have to
just because I’m here

I say nothing

he says my father
said maybe
you have important work you are doing
or maybe you should be seeing
somebody I dont want to keep you

I look out the window
my friend is older than I am
he says and I told my father it was so
and I got up and left him then
you know

though there was nowhere I had to go
and nothing I had to do


From "Opening the Hand," by W. S. Merwin, published by Atheneum.
Copyright 1983 by W. S. Merwin.

台長: 周旋久
人氣(56) | 回應(0)| 推薦 (0)| 收藏 (0)| 轉寄
全站分類: 不分類
TOP
詳全文